مقدمه برنامهریزی هلدینگ
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.osmirza.ir/?p=1313

هلدینگها معمولاً با روشها و ابزارهای مختلف شرکتهای تابعه را هدایت و کنترل میکند:
۱) کنترل مالی،
۲) برنامه ریزی استراتژیک،
۳) کنترل استراتژیک.
برای طراحی استراتژی در سطح هلدینگ باید به دو سوال اساسی پاسخ داده شود:
۱) چه کسب و کاری باید دنبال شود و چرا؟
۲) چه نوع ساختار تشکیلاتی، فرآیندهای مدیریتی و فلسفهای میتواند متضمن عملکرد قابل ملاحظه شرکتهای تابعه (واحدهای تجاری استراتژیک) شود؟
در تجزیه تحلیل استراتژی هلدینگ به دو سوال اخیر؛ با در نظر گرفتن همافزاییهای احتمالی بین کسب و کارها، پاسخ میدهند.
این استراتژی چگونگی تخصیص منابع و نحوه مدیریت قابلیتها و فعالیتها را در پورتفوی کسب و کار نشان میدهد.
در حقیقت اگر تجزیه تحلیل پورتفولیو (استراتژی پورتفولیو) با ملاحظات همافزایی بین کسب و کارها انجام شود، میتوان آن را استراتژی هلدینگ نام نهاد.
ماهیت وجودی سازمانهای هلدینگ ایجاد ارزشی مازاد بر مجموع ارزش تک تک واحدها و فرایندهای آن (هم افزایی) است. چرا که در غیر این صورت، با منحل کردن هلدینگ انتظار میرود عملکرد واحدهای تابعه بهبود یابد.
۱) فرایندهای حوزه کارآفرینی،
۲) فرایندهای حوزه بین کسب و کار،
۳) فرایندهای حوزه مالی،
۴) فرایندهای حوزه پشتیبانی،
۵) فرایندهای حوزه مشتری.
حوزه کارآفرینی: ایجاد ارزش افزوده از طریق نوآوری در آن حکم فرماست.
فرآیندهای این حوزه عبارتند از:
۱) نوآوری و طرح ایدههای جدید،
۲) ایجاد طرح،
۳) مطالعات فنی و تکنولوژی،
۴) مطالعات اقتصادی،
۵) پشتیبانی و جذب و تخصیص منابع مالی تا به بهره برداری رسیدن طرح،
۶) سازماندهی،
۷) برنامهریزی،
۸) کنترل،
۹) نظارت.
حوزه بین کسب و کار: تعاملات بین واحدی در آن حکم فرماست.
فرآیندهای این حوزه عبارتند از:
۱) الگوبرداری،
۲) تقویت همکاری در زنجیره تامین،
۳) مدیریت ادغام و مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات،
۴) فروش بین واحدی،
۵) مدیریت دانش،
۶) مدیریت برند.
حوزه مالی: مباحث پولی، مدیریت مالی و مهندسیمالی را در بر میگیرد.
فرآیندهای این حوزه عبارتند از:
۱) مدیریت سرمایه گذاری،
۲) مدیریت مالی،
۳) مدیریت ریسک و مدیریت سبد سهام.
حوزه پشتیبانی: پشتیبانی یکپارچه از واحدها و فرآیندهای سازمان را مد نظر دارد.
فرآیندهای این حوزه عبارتند از:
۱) مدیریت حقوقی،
۲) مدیریت اداری و منابع انسانی،
۳) مدیریت برنامه ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه.
حوزه مشتری: فرآیندهای ارزش آفرینی که خروجی آنها مستقیماً به مشتری بر میگردد را مد نظر دارد.
فرآیندهای این حوزه عبارتند از:
۱) انتخاب،
۲) جذب،
۳) حفظ و رشد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.